Över 14 000 svenska bilägare har sagt sitt, och resultatet är tydligt: Toyota har de nöjdaste kunderna.
Toyota toppar listan i AutoIndex 2025, Sveriges största bilkonsumentundersökning. Undersökningen, som genomförs av Vi Bilägare och Loyalty Group, väger in kundernas upplevelse av bilen, bilhandeln, verkstaden och lojalitet. Toyotas framgångar är ett bevis på ett starkt helhetserbjudande.
”Att vi placerar oss i topp är ett viktigt kvitto på att vi och våra återförsäljare gör rätt saker. Vi är otroligt hedrade över förstaplaceringen.”
Ashkan Jamie, vd för Toyota Sweden AB
Totalplaceringen beräknas på resultatet i fyra kategorier: bilen, bilhandel, verkstad och lojalitet. En viktig del i framgången är Toyotas bilhandel, där märket är bäst i klassen. Återförsäljarnas fokus på att utveckla kundomhändertagandet har gett tydliga resultat, bland annat genom investeringar i nya interiörkoncept och omfattande utbildningar.
Toyota har de senaste åren lanserat populära modeller som nya Toyota Land Cruiser, elbilen Toyota bZ4X och nya Toyota C-HR. Toyotas ”flervägsstrategi” där olika val av drivlinor finns för att möta kundernas olika behov och förutsättningar,har bidragit starkt till Toyotas framgång.
”Jag tror att kunderna värdesätter att vi inte begränsar oss till en viss drivlina, utan låter kundens behov styra. Dessutom bidrar våra produkters höga kvalitet till ett bra andrahandsvärde och låga ägandekostnader,” förklarar Ashkan Jamie. ”Även designen har tagit stora kliv framåt, vilket jag tror lockar fler till Toyota.”